annemijnonderweg.reismee.nl

Inhaalslag

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag online heb gezet. Vooral doordat er veel op de planning staat en er simpelweg enorm veel te doen is in de vrije tijd die we af en toe hebben. Maar goed, vandaag (7 april) heb ik gelukkig wel even tijd om het in te halen.


Mijn laatste verslag was over 1 april vanuit Pangandaran. Op 2 april zijn we de ochtend daar begonnen met een fietstocht langs het strand, de huizen en de markt. Terug in het hotel ben ik direct vanaf de fiets het zwembad in gesprongen om af te koelen. In de middag ben ik met een lokale gids en twee meiden uit de groep naar het natuurreservaat in Pangandaran gegaan.in korte tijd hebben we daar vrij veel dieren gezien. Na de aapjes, zagen we stekelvarkens in een grot, een schorpioen met baby's, toekan vogels, een luiaard met een baby, een caravan en natuurlijk herten en vlinders.


Op 3 april stond de Borobodur op het programma. Dit is de grootste boeddhistische tempel ter wereld. Het bijzondere aan onder andere deze tempel is dat er geen metsel of lijm gebruikt is maar dat de stenen allemaal een aparte vorm hebben waardoor ze als LEGO stenen in elkaar passen en zo op hun plek blijven liggen. De tempel kent 6 lagen en elke laag is versierd met een andere Boeddha. Ook waren op elke laag verhalen te zien in reliëf. 's Avonds heb ik met twee meiden de dag afgesloten met Japanse teppanyaki.


4 april werden we wakker in Jogjakarta en begon de dag met een bezoek aan een hindoeïstische tempel; de Prambanan. Ook deze tempel is gebouwd zonder gebruik van metsel of lijm. Het verschil met de Borobodur is echter dat de Prambanan door een eruptie van een vulkaan is verwoest en veel delen van de tempel nog worden opgebouwd. Overal zie je stenen bi elkaar liggen die in elkaar zouden moeten passen maar waar ze waarschijnlijk nog jaren mee bezig zijn om op te bouwen. Ook in deze tempel waren veel beelden te zien. Hierna zijn we met een Becak Tour (fiets met motor en zitje voor) naar het paleis van de Sultan, een batik werkplaats en een zilversmid geweest. In de middag was er even tijd om te ontspannen en aan het zwembad te liggen.


5 april zijn we vroeg in de ochtend met de trein van Jogjakarta naar Malang gegaan. We kwamen laat op de dag pas aan in het hotel door het lange reizen dus in de middag heb ik nog even lekker aan het zwembad gelegen en ben ik op tijd naar bed gegaan.


6 april ben ik in de ochtend met onze reisbegeleider en drie mensen van de groep door Malang gaan lopen. Eerst door het deel dat het "Wassenaar van Malang" wordt genoemd en daarna langs het centrum en de vogelmarkt. Waar overigens ook geverfde kuikens en beschilderde krabbetjes te zien waren. Je verbaasd je erover wat hier "normaal" is. De rest van de dag heb ik weer aan het zwembad gelegen in het hotel en zijn we na het eten allemaal vroeg gaan slapen. Tijdens de stadstour heb ik een steentje van oma achtergelaten in de fontein bij het prachtige stadhuis!


Vanochtend was het namelijk zover; de excursie naar de Bromo vulkaan bij zonsopgang. Om half een moesten we opstaan en zijn we met de bus naar een nabijgelegen dorpje gereden. Daar zijn we in jeeps overgestapt en naar het uitzichtpunt gereden. Helaas was er nogal veel mist dus toen de zon om kwart over vijf op begon te komen was er op een enkele boom na niks te zien. Gelukkig maakte de middag veel goed... Toen zijn we namelijk naar beneden gereden naar de voet van de Bromo vulkaan. Vanaf hier konden we richting de vulkaan de kraterrand oplopen. In het verleden heb ik de Vesuvius al een keer bezocht en was ik al onder de indruk, maar dat valt in het niets bij het zien van de kraterrand van de Bromo vulkaan. Allereerst omdat de vulkaan nog actief was en je het borrelen van lava dus kon horen en voelen. En ten tweede omdat de kraterrand simpelweg enorm was qua omtrek. Om zo dicht bij te staan is imponerend en angstaanjagend tegelijk. Het bijzondere gevoel is niet te bevatten. Vandaar dat ik een steentje van oma in de krater heb achtergelaten. Terug naar de kern.


Morgenochtend moeten we weer vroeg opstaan en vertrekken we met de bus naar de boot om over te stekelbaars Bali. Ik ben benieuwd...


Terimah kasih (bedankt) voor het lezen van alle stukjes en voor de lieve reacties en appjes.


Veel liefs en tot snel,

Liefs Annemijn!


P.s. Ik wilde meer foto's online zetten dan erop passen... Dus als je denkt, er stonden toch foto's op? Ik ben weer even opnieuw begonnen :)



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!